י' אדר איסור השמיעה
בס"ד
ספר חפץ חיים
רכילות:שמיעה
159 יום
י' אדר
איסור השמיעה
כמו בהלכות לשון הרע ,כן חייב אדם לעשות כמיטב יכלותו כדי להתעלם ממי שעומד להתחיל , או שכבר התחיל ,לספר רכילות ,אם מישהו מתחיל לספר כיצד גרם פלוני עוול לאלמוני , ומאזינים ,ברצון להמשך דבריו ,הרי זו - לפי החפץ חיים - עבירה על "לא תשא שמע שווא " {שמות כ"ג, א '} כפי שמגונה לספר רכילות , כך גם מגונה לשמוע רכילות,
"בכל מצווה ומצווה יש בה חיות לנפש האדם "
פירוש הלכה י' אדר מחזור א'
לעשות את כל דברי התורה
כלל הדברים צריך האדם להיות זהיר לקיים דברי התורה - בין הדברים שבין אדם למקום ובין הדברים שבין אדם למקום ובין הדברים שבין אדם לחברו , כי כולם דברי השם המה , וזהו מה שאמר הכתוב בפרשה האזינו {דברים לב מו -מזס} }: "אשר תצום את בניהם לשמור לעשות את כל דברי התורה הזאת , כי לא דבר רק הוא מכם כי הוא חייכם ", והיינו ,שלא יחשוב האדם בנפשו על איזה מן המצוות שאינם רק לכתחלה ליפות את האדם ,ולזה אמר : "כי הוא חייכם " שכמו בעניני הגוף יש בכל איבר ואיבר חיות, וכולם נצרכים לו בהכרח ,כן בכל מצווה ומצווה יש בה חיות לנפש האדם וכולם מוכרחים לו ,וזהו מה שאמור בקוהלת {יב יג}: "זסוף דבר הכול נשמע , את האלוהים ירא ואת מצותיו שמור כי זה כל האדם ", והיינו שעל -ידי יראת האלוהיםירא ואת מצותיו שמור כי זסה כל האדם ", והיינו שעל -ידי יראת האלוהים מלעבור על שום לא -תעשה ,ולקיים כל מצותיו שצווה בקום ועשה זסהו כל האדם ,והיינו שאז נקרא אדם השלום : מה שאין כן אם יקטן בעיניו ,חס ושלום , איזה מן המצוות, אז הוא חסר בנפשו.
ספר חפץ חיים
רכילות:שמיעה
159 יום
י' אדר
איסור השמיעה
כמו בהלכות לשון הרע ,כן חייב אדם לעשות כמיטב יכלותו כדי להתעלם ממי שעומד להתחיל , או שכבר התחיל ,לספר רכילות ,אם מישהו מתחיל לספר כיצד גרם פלוני עוול לאלמוני , ומאזינים ,ברצון להמשך דבריו ,הרי זו - לפי החפץ חיים - עבירה על "לא תשא שמע שווא " {שמות כ"ג, א '} כפי שמגונה לספר רכילות , כך גם מגונה לשמוע רכילות,
"בכל מצווה ומצווה יש בה חיות לנפש האדם "
פירוש הלכה י' אדר מחזור א'
לעשות את כל דברי התורה
כלל הדברים צריך האדם להיות זהיר לקיים דברי התורה - בין הדברים שבין אדם למקום ובין הדברים שבין אדם למקום ובין הדברים שבין אדם לחברו , כי כולם דברי השם המה , וזהו מה שאמר הכתוב בפרשה האזינו {דברים לב מו -מזס} }: "אשר תצום את בניהם לשמור לעשות את כל דברי התורה הזאת , כי לא דבר רק הוא מכם כי הוא חייכם ", והיינו ,שלא יחשוב האדם בנפשו על איזה מן המצוות שאינם רק לכתחלה ליפות את האדם ,ולזה אמר : "כי הוא חייכם " שכמו בעניני הגוף יש בכל איבר ואיבר חיות, וכולם נצרכים לו בהכרח ,כן בכל מצווה ומצווה יש בה חיות לנפש האדם וכולם מוכרחים לו ,וזהו מה שאמור בקוהלת {יב יג}: "זסוף דבר הכול נשמע , את האלוהים ירא ואת מצותיו שמור כי זה כל האדם ", והיינו שעל -ידי יראת האלוהיםירא ואת מצותיו שמור כי זסה כל האדם ", והיינו שעל -ידי יראת האלוהים מלעבור על שום לא -תעשה ,ולקיים כל מצותיו שצווה בקום ועשה זסהו כל האדם ,והיינו שאז נקרא אדם השלום : מה שאין כן אם יקטן בעיניו ,חס ושלום , איזה מן המצוות, אז הוא חסר בנפשו.