כ'ב שבט מציאות או דמיון ?
בס"ד
ספר חפץ חיים
רכילות :תועלת
141 יום
כ"ב שבט
מציאות או דמיון ?
דיבורים הנשמעים לכאורה בתיכנון מזימה שיש לחשוף אותה בטרם תצא אל הפועל , עלולים לפעמים להיות לא יותר מאשר דיבורים חסרי משמעות גרידא ,אם מגיעה לאזני אדם שמועה על אחרים המתכננים להזיק ,למשיהו אחר , אסור לו לספר על כך לקרבן המיועד אלא אם כן יש בסיס מוצק להנחה שכוונותיהם של הזוממים אכן רציניות , מפעם לפעם קורה שאנשים מתמודדים עם כעס ותסכול באמצעות דמיונות אשליות תיכנונים ואיומים בשעה שאין להם כל כוונה ממשית להוציא את הדברים מן הכוח אל הפועל , במצבים כאלו , השומע בעל הכוונות הטובות ההולך ומספר את הדברים עובר על איסורי לשון הרע ,רכילות והוצאת שם רע ,
"ויש שסיבת הרגל עוונם בא להם מצד מידת נרגנות "
פירוש הלכה כ"ב שבט מחזור א'
נרגנות
ויש שסיבת הרגל עונם בא להם מצד מידתנרגנות ,והוא האיש אשר דרכו וחקו להתאונן ולהתרעם , וימצא תואנות על חברו תמיד על מעשיו ועל דבריו , ואף- על -פי שחברו בתמו מתהלך עמו ולא זר עליו בדבר : וידון כל דבר לחובה ולא לזכות וכל שגנה ישים לזרון , וחושד לחברו שבשנאתו אותו עשה הדבר הזה , כאמור {דברים א כז}: "ותרננו באהליכם ותאמרו בשנאת ה' אותנו הוציאנו וגו' " ,והנה המנגע במידה הרע הזאת ,ולא ימלט תמיד מעון לשון הרע על -ידי זה, כי בכל מה שחברו עושה או מדבר ,יתראה לושכוון רק נגדו , והנה הרוצה להנצל ממידה הרע הזאת ,יתבונן בהרעות המסבבות מהמידה המגנה הזאת , ועל -ידי -כך ינצל ממנה.
ספר חפץ חיים
רכילות :תועלת
141 יום
כ"ב שבט
מציאות או דמיון ?
דיבורים הנשמעים לכאורה בתיכנון מזימה שיש לחשוף אותה בטרם תצא אל הפועל , עלולים לפעמים להיות לא יותר מאשר דיבורים חסרי משמעות גרידא ,אם מגיעה לאזני אדם שמועה על אחרים המתכננים להזיק ,למשיהו אחר , אסור לו לספר על כך לקרבן המיועד אלא אם כן יש בסיס מוצק להנחה שכוונותיהם של הזוממים אכן רציניות , מפעם לפעם קורה שאנשים מתמודדים עם כעס ותסכול באמצעות דמיונות אשליות תיכנונים ואיומים בשעה שאין להם כל כוונה ממשית להוציא את הדברים מן הכוח אל הפועל , במצבים כאלו , השומע בעל הכוונות הטובות ההולך ומספר את הדברים עובר על איסורי לשון הרע ,רכילות והוצאת שם רע ,
"ויש שסיבת הרגל עוונם בא להם מצד מידת נרגנות "
פירוש הלכה כ"ב שבט מחזור א'
נרגנות
ויש שסיבת הרגל עונם בא להם מצד מידתנרגנות ,והוא האיש אשר דרכו וחקו להתאונן ולהתרעם , וימצא תואנות על חברו תמיד על מעשיו ועל דבריו , ואף- על -פי שחברו בתמו מתהלך עמו ולא זר עליו בדבר : וידון כל דבר לחובה ולא לזכות וכל שגנה ישים לזרון , וחושד לחברו שבשנאתו אותו עשה הדבר הזה , כאמור {דברים א כז}: "ותרננו באהליכם ותאמרו בשנאת ה' אותנו הוציאנו וגו' " ,והנה המנגע במידה הרע הזאת ,ולא ימלט תמיד מעון לשון הרע על -ידי זה, כי בכל מה שחברו עושה או מדבר ,יתראה לושכוון רק נגדו , והנה הרוצה להנצל ממידה הרע הזאת ,יתבונן בהרעות המסבבות מהמידה המגנה הזאת , ועל -ידי -כך ינצל ממנה.