י'ט שבט במטרה להביא תועלת
בס"ד
ספר חפץ חיים
רכילות : תועלת
138 יום
י"ט שבט
במטרה להביא תועלת
אנשים המספרים רכילות , בדרך כלל מיחסים זאת למניע הנחשב בעיניהם כחיובי אולם על פי השקפת התורה , אין כאן אלא הליכת רכיל , ודיבורים כאלו אסורים בהחלט אלא אם כן ברור בתכלית שהמניע הוא לתועלת,
המניעים לתועלת השכיחים ביותר שבגינם אפשר יהיה להתיר סיפור דברים שבדרך כלל אסור לספרם שלושה הם :
1}להזהיר אדם מפני כוונתו של מישהו אחר להזיק לו , כך שאותו אדם יוכל להתגונן מפני הנזק הצפוי ,
2} להודיע לאדם שמישהו גורם לו נזק עכישו , כדי שיוכל לשים קץ ,
למצב זה :
או 3}לספר לאדם שמישהו כבר גרם לו נזק , כך שיוכל לקבל פיצוי על
הנזק {אם המדובר בהפסד כספי } או לפחות למנוע נזקים נוספים ,
"יצה"ר המסור בידך ...."
פירוש הלכה י"ט שבט מחזור א'
"ואתה תמשל בו "
וכן הוא אומר {קהלת ז,כט } : " אשר עשה האלוהים את האדם ישר ,והמה בקשו חשבנות רבים " ,וכזה איתא בתנחומא , פרשת בראשית {אות ז,} וזסה לשונו , :" אשר עשה האלוקים את האדם ישר" - לא בראו הקדוש -ברוך -הוא ,שנקרא צדיק וישר, את האדם בצלמו , אלא כדי להיות צדיק וישר , ואם תאומר : למה בראו ליצר הרע , שכתוב בו {בראשית ח ,כא}: " כי יצר לב האדם רע מנעריו "? אתה אומר שהוא רע , מי יכול לעשותו טוב ? אמר הקדוש -ברוך -הוא : אתה עשית אותו רע - תינוק היית ולא חטאת , נתגדלת וחטאת ! {פרוש , שהאדם ממשיך אותו על עצמו במעשיו ובעניניו , כי הקדוש-ברוך -הוא נתן כוח לאדם להיות מושל עליו , והיצר הרע יהיה לו בבחינת עבד לסייע לו באיזה ענינים לצורך התכליתי , ככתוב {שם ד , ז}: "ואתה תמשל בו ", וכתיב {משלי כט ,כא}: "מפנק מנוער עבדו וגו", והדברים ארוכים }, וכמה דברים קשים יש בעולם יותר מיצר הרע ומרים ממנו , ואתם ממתיקים אותן ,אין לך מר מן תרמוסין ,ואתה שוקד לשלקן ולהמתיקן במים שבע פעמים עד שהוא מתוק , וכן חרדל וצלף, ומה מרים שבראתי אותן , אתה ממתיקן לצרכך- יצר הרע המסור בידך , על אחת כמה וכמה ,עד כאן לשונו.
ספר חפץ חיים
רכילות : תועלת
138 יום
י"ט שבט
במטרה להביא תועלת
אנשים המספרים רכילות , בדרך כלל מיחסים זאת למניע הנחשב בעיניהם כחיובי אולם על פי השקפת התורה , אין כאן אלא הליכת רכיל , ודיבורים כאלו אסורים בהחלט אלא אם כן ברור בתכלית שהמניע הוא לתועלת,
המניעים לתועלת השכיחים ביותר שבגינם אפשר יהיה להתיר סיפור דברים שבדרך כלל אסור לספרם שלושה הם :
1}להזהיר אדם מפני כוונתו של מישהו אחר להזיק לו , כך שאותו אדם יוכל להתגונן מפני הנזק הצפוי ,
2} להודיע לאדם שמישהו גורם לו נזק עכישו , כדי שיוכל לשים קץ ,
למצב זה :
או 3}לספר לאדם שמישהו כבר גרם לו נזק , כך שיוכל לקבל פיצוי על
הנזק {אם המדובר בהפסד כספי } או לפחות למנוע נזקים נוספים ,
"יצה"ר המסור בידך ...."
פירוש הלכה י"ט שבט מחזור א'
"ואתה תמשל בו "
וכן הוא אומר {קהלת ז,כט } : " אשר עשה האלוהים את האדם ישר ,והמה בקשו חשבנות רבים " ,וכזה איתא בתנחומא , פרשת בראשית {אות ז,} וזסה לשונו , :" אשר עשה האלוקים את האדם ישר" - לא בראו הקדוש -ברוך -הוא ,שנקרא צדיק וישר, את האדם בצלמו , אלא כדי להיות צדיק וישר , ואם תאומר : למה בראו ליצר הרע , שכתוב בו {בראשית ח ,כא}: " כי יצר לב האדם רע מנעריו "? אתה אומר שהוא רע , מי יכול לעשותו טוב ? אמר הקדוש -ברוך -הוא : אתה עשית אותו רע - תינוק היית ולא חטאת , נתגדלת וחטאת ! {פרוש , שהאדם ממשיך אותו על עצמו במעשיו ובעניניו , כי הקדוש-ברוך -הוא נתן כוח לאדם להיות מושל עליו , והיצר הרע יהיה לו בבחינת עבד לסייע לו באיזה ענינים לצורך התכליתי , ככתוב {שם ד , ז}: "ואתה תמשל בו ", וכתיב {משלי כט ,כא}: "מפנק מנוער עבדו וגו", והדברים ארוכים }, וכמה דברים קשים יש בעולם יותר מיצר הרע ומרים ממנו , ואתם ממתיקים אותן ,אין לך מר מן תרמוסין ,ואתה שוקד לשלקן ולהמתיקן במים שבע פעמים עד שהוא מתוק , וכן חרדל וצלף, ומה מרים שבראתי אותן , אתה ממתיקן לצרכך- יצר הרע המסור בידך , על אחת כמה וכמה ,עד כאן לשונו.