ה' שבט בין שונאים
בס"ד
ספר חפץ חיים
רכילות
124 יום
ה' שבט
בין שונאים
היות ורכילות מוגדרת באמירת שיש בה להרבות מדנים בין יהודים עלול אדם לחשוב שדברים הנוגעים לצדדים שכבר ממילא שונאים זה את זה אולי לא נכללים בהגדרה זו , למעשה אין זה כך אסור להגדיל את השנאה בין הצדדים ואסור אפילו להזכיר למשיהו את רגשותיו השליליים כלפי זולתו ,
"שבכל עת ועת מקב"ה מחי'ה את הבריאה כולה "
פירוש הלכה ה' שבט מחזור א'
"ואתה מחיה את כולם "
וכל דברינו נכלל בכתוב בקצרה כי זהו שאמר: :" בטחו בה' עדי עד", פרוש ,אף בעת שירושלים חרד וישראל ,בגולה ,ועל -ידי -זה נמצאו הרבה מורדי בהקדוש -ברוך -הוא ,אף-פי -כן בטח בו והוא יעזור לך , כי עדיין היכולת ,בידו כמקדם ,ובודאי לא סלק גם -כן ,חס ושלום , לגמרי את רצונו מן העולם, דאם לא כן היה בטל הבריאה לגמרי , כידוע שבכל עת ועת הקדוש -ברוך -הוא מחיה את הבריאה כולה ,כמו שסדרו לנו בברכת יוצר : "המחדש בטובו בכל יו תמיד מעשה ,בראשית", וכמו שכתוב {נחמיה ט,ו}: "ואתה מחיה את כולם ", ולא כתוב "החייה " {וכמו שכתב בזוהר } וזהו שמסיים הכתוב ,: "כי ביה ה' צור עולמים ", וכמו שאמרו חכמינו ז"ל ,שהקדוש -ברוך -הוא ברא את העולם הזה באות ה' משמו יתברך ועולם הבא באות יורד , ו'צור' הוא לשון חוזק ,פרוש : שמו יה יתברך הוא עד היום חזקן של העולמים , וכמו דאיתא באותיות דרבי עקיבע {ואת ו }, שקצות השמים והארץ חתומים בשמותיו הקדושים ,עין שם ,ואלו היה מסיר את רצונו מהם , והארץ חתומים בשמותיו הקדושים ,עין שם ,ואלו היה מסיר את רצונו מהם , היו חוזרים לתהו ובהו כקודם הבריאה ,מכל זה נוכל להבין את גודל הבטחון שיש לו לאדם לבטוח בהקדוש -ברוך -הוא.
ספר חפץ חיים
רכילות
124 יום
ה' שבט
בין שונאים
היות ורכילות מוגדרת באמירת שיש בה להרבות מדנים בין יהודים עלול אדם לחשוב שדברים הנוגעים לצדדים שכבר ממילא שונאים זה את זה אולי לא נכללים בהגדרה זו , למעשה אין זה כך אסור להגדיל את השנאה בין הצדדים ואסור אפילו להזכיר למשיהו את רגשותיו השליליים כלפי זולתו ,
"שבכל עת ועת מקב"ה מחי'ה את הבריאה כולה "
פירוש הלכה ה' שבט מחזור א'
"ואתה מחיה את כולם "
וכל דברינו נכלל בכתוב בקצרה כי זהו שאמר: :" בטחו בה' עדי עד", פרוש ,אף בעת שירושלים חרד וישראל ,בגולה ,ועל -ידי -זה נמצאו הרבה מורדי בהקדוש -ברוך -הוא ,אף-פי -כן בטח בו והוא יעזור לך , כי עדיין היכולת ,בידו כמקדם ,ובודאי לא סלק גם -כן ,חס ושלום , לגמרי את רצונו מן העולם, דאם לא כן היה בטל הבריאה לגמרי , כידוע שבכל עת ועת הקדוש -ברוך -הוא מחיה את הבריאה כולה ,כמו שסדרו לנו בברכת יוצר : "המחדש בטובו בכל יו תמיד מעשה ,בראשית", וכמו שכתוב {נחמיה ט,ו}: "ואתה מחיה את כולם ", ולא כתוב "החייה " {וכמו שכתב בזוהר } וזהו שמסיים הכתוב ,: "כי ביה ה' צור עולמים ", וכמו שאמרו חכמינו ז"ל ,שהקדוש -ברוך -הוא ברא את העולם הזה באות ה' משמו יתברך ועולם הבא באות יורד , ו'צור' הוא לשון חוזק ,פרוש : שמו יה יתברך הוא עד היום חזקן של העולמים , וכמו דאיתא באותיות דרבי עקיבע {ואת ו }, שקצות השמים והארץ חתומים בשמותיו הקדושים ,עין שם ,ואלו היה מסיר את רצונו מהם , והארץ חתומים בשמותיו הקדושים ,עין שם ,ואלו היה מסיר את רצונו מהם , היו חוזרים לתהו ובהו כקודם הבריאה ,מכל זה נוכל להבין את גודל הבטחון שיש לו לאדם לבטוח בהקדוש -ברוך -הוא.