א' שבט ועדות קבלה ובתי דין
בס"ד
ספר חפץ חיים
רכילות
120 יום
א' שבט
ועדות -קבלת ובתי דין
חשוב מאוד לזכור את האיסור לספר רכילות כאשר ועד קבלת מתכנסת לדון במועמדים להתקבל כתלמידים במועמדים למישרת אי למינוי לתפקיד קהילתי או אירגוני בין אם תהיה התוצאה הסופית בעד אותו מועמד ובין אם לאו , אסור לגלות את זהותו של כל מי שהתנגד למועמדותו אסור לחבר הועדה לומרלמועמד "אני הייתי בערך אבל חברי הכריעו נגדך ,"
הוא הדין כאשר בית דין פוסק נגד אחד הצדדים המתדיינים אסור לאחר הדיינים לאספר שכולם הסכימו פה - אחר נגדו, או אלו דיינים צידדו עם איזה צד , או אפילו לומר "אני פסקתי לטובתך אבל החלטת הרוב היתה נגדך ", מפני שטבעי שאנשים יחשוו טינה כלפי מי שפסקו נגדם ,
" .... כי בודאי לא יתוסף לו מאומה עי"ז שיעבור על רצונו של הקב"ה, ויפריע את העת הקבועה לו לדברי תורה "
פירוש הלכה א' שבט מחזור א'
מזונותיו של אדם קצובים לו מראש השנה עד ראש השנה
והנה זה דבר שהשכל יחיבהו ודאי ,כי איך יתכן שהקדוש -ברוך -הוא יגרע מן האדם מזונו שקבע לו בראש -השנה עבור שלא רצה לבטל הזמן הקבוע לו לתורה ? ואפילו אם ארע לו שעל -ידי קביעת עתים שלו נסתבב לו מניעת הרוח ביום זה ,אף -על -פי -כן אל ידאג מזה ,כי הרבה סבות יש למקום : ואם לא ביום זה ,יתן לו ביו אחר , וידע לנכון ,כי עד כלות זמן הקבוע לטרף של שנה זו , והוא עד ראש -השנה ,כמו שאמרו חכמינו ז"ל {ביצה טז ,א} בודאי ישלם מה שנגזר לו מן השמים , ואין החריצות וההשתדלות ביותר מועיל מאומה ,כי בודאי לא יתוסף לו מאומה על -ידי -זה שיעבור על רצונו של הקדוש -ברוך -הוא ויפריע את העת הקבועה לו לדברי -תורה ,וכן מלתן ממונו לצדקה וכדומה , אם לא מי שכפר לגמרי בהשם ובהשגחתו ,דעליו כתיב {דברים ז ,י } :" ומשלם לשנאיו אל פניו להאבידו".
ספר חפץ חיים
רכילות
120 יום
א' שבט
ועדות -קבלת ובתי דין
חשוב מאוד לזכור את האיסור לספר רכילות כאשר ועד קבלת מתכנסת לדון במועמדים להתקבל כתלמידים במועמדים למישרת אי למינוי לתפקיד קהילתי או אירגוני בין אם תהיה התוצאה הסופית בעד אותו מועמד ובין אם לאו , אסור לגלות את זהותו של כל מי שהתנגד למועמדותו אסור לחבר הועדה לומרלמועמד "אני הייתי בערך אבל חברי הכריעו נגדך ,"
הוא הדין כאשר בית דין פוסק נגד אחד הצדדים המתדיינים אסור לאחר הדיינים לאספר שכולם הסכימו פה - אחר נגדו, או אלו דיינים צידדו עם איזה צד , או אפילו לומר "אני פסקתי לטובתך אבל החלטת הרוב היתה נגדך ", מפני שטבעי שאנשים יחשוו טינה כלפי מי שפסקו נגדם ,
" .... כי בודאי לא יתוסף לו מאומה עי"ז שיעבור על רצונו של הקב"ה, ויפריע את העת הקבועה לו לדברי תורה "
פירוש הלכה א' שבט מחזור א'
מזונותיו של אדם קצובים לו מראש השנה עד ראש השנה
והנה זה דבר שהשכל יחיבהו ודאי ,כי איך יתכן שהקדוש -ברוך -הוא יגרע מן האדם מזונו שקבע לו בראש -השנה עבור שלא רצה לבטל הזמן הקבוע לו לתורה ? ואפילו אם ארע לו שעל -ידי קביעת עתים שלו נסתבב לו מניעת הרוח ביום זה ,אף -על -פי -כן אל ידאג מזה ,כי הרבה סבות יש למקום : ואם לא ביום זה ,יתן לו ביו אחר , וידע לנכון ,כי עד כלות זמן הקבוע לטרף של שנה זו , והוא עד ראש -השנה ,כמו שאמרו חכמינו ז"ל {ביצה טז ,א} בודאי ישלם מה שנגזר לו מן השמים , ואין החריצות וההשתדלות ביותר מועיל מאומה ,כי בודאי לא יתוסף לו מאומה על -ידי -זה שיעבור על רצונו של הקדוש -ברוך -הוא ויפריע את העת הקבועה לו לדברי -תורה ,וכן מלתן ממונו לצדקה וכדומה , אם לא מי שכפר לגמרי בהשם ובהשגחתו ,דעליו כתיב {דברים ז ,י } :" ומשלם לשנאיו אל פניו להאבידו".