כ'ט טבת כשיש הצדקה למעשה
בס"ד
ספר חפץ חיים
רכילות
119 יום
כ"ט טבת
כשיש הצדקה למעשה
אסור לספר רכילות אפילו כשברור שהיתה הצדקה מלאה למעשה הנדון , לפיכך אסור לספר לאדם שמישהו דיבר בגנותו לתועלת , יתרה מזו , אסור לספר לאדם שמישהו דיבור נגדו בעצת פוסק , אנשים נוטים לחוש טינה כלפי מי שמדבר נגרם אפילו כאשר ברור שהיתה למספר הצדקה לעשות זאת ,
".... היצר הרע מסיתו לאמור .... ומשתדל להפריע מנו עי"ז העת הקבוע לתורה "
פירוש הלכה כ"ט טבת מחזור א'
למשל : התורה הקדוש הצותה אותנו שנזהר ,בלמוד התורה תמיד , ולפחות בקביעות עתים לתורה , וכן בנתינת הצדקה ,וכדומה מעניני המצוות , אשר יראה לכאורה הפסד לאדם על -ידי -זה בממונו , והיצר הרע מסיתו לאמר : פן מה אעשה באחריתי אם לא אשתדל ביותר בעניין עסקי ,ובפרט בעת זה ,שמכשר ביותר לסע ולילך לשם ולשם ,ואם לא עכישו אימתי ! ומשתדל להפריע ,ממנו על -ידי -זה העת הקבוע לתודה ,וכן מנתינת הצדקה ,על -ידי טענות אלו וכדומה לזה , לכך בא הכתוב כמזהיר :" בטח בה' ", שהוא בוודאי ישלים לך את כל הראוי לבוא לך ,"ועשה טוב "- על -ידי -זה תוכל לעשות כל טוב ,וכמזכר בירושלמי סוטה ,פרק ט {סוף הל' יג}, וזה לשונו : בחד שהיה לומד , והוו צוחין לה בפרגמטיא {פרוש שהיו צועקים הקונים שיבוא עם סחורתו למכור } והוה אמר :לית אנא מבטלא ענתי , אין חמי למיתי מיתי הוא {וזה לשון הקרבן העדה' והיה אומר אין אני מטבל השעה שקבעתי ללמוד התורה בשביל הרוחת ממון : אם ראוי שיבוא לי רוח ,יבוא הוא מעצמו מהקדוש -ברוך -הוא אך לאחר שאגמור קביעת למודי }.
ספר חפץ חיים
רכילות
119 יום
כ"ט טבת
כשיש הצדקה למעשה
אסור לספר רכילות אפילו כשברור שהיתה הצדקה מלאה למעשה הנדון , לפיכך אסור לספר לאדם שמישהו דיבר בגנותו לתועלת , יתרה מזו , אסור לספר לאדם שמישהו דיבור נגדו בעצת פוסק , אנשים נוטים לחוש טינה כלפי מי שמדבר נגרם אפילו כאשר ברור שהיתה למספר הצדקה לעשות זאת ,
".... היצר הרע מסיתו לאמור .... ומשתדל להפריע מנו עי"ז העת הקבוע לתורה "
פירוש הלכה כ"ט טבת מחזור א'
למשל : התורה הקדוש הצותה אותנו שנזהר ,בלמוד התורה תמיד , ולפחות בקביעות עתים לתורה , וכן בנתינת הצדקה ,וכדומה מעניני המצוות , אשר יראה לכאורה הפסד לאדם על -ידי -זה בממונו , והיצר הרע מסיתו לאמר : פן מה אעשה באחריתי אם לא אשתדל ביותר בעניין עסקי ,ובפרט בעת זה ,שמכשר ביותר לסע ולילך לשם ולשם ,ואם לא עכישו אימתי ! ומשתדל להפריע ,ממנו על -ידי -זה העת הקבוע לתודה ,וכן מנתינת הצדקה ,על -ידי טענות אלו וכדומה לזה , לכך בא הכתוב כמזהיר :" בטח בה' ", שהוא בוודאי ישלים לך את כל הראוי לבוא לך ,"ועשה טוב "- על -ידי -זה תוכל לעשות כל טוב ,וכמזכר בירושלמי סוטה ,פרק ט {סוף הל' יג}, וזה לשונו : בחד שהיה לומד , והוו צוחין לה בפרגמטיא {פרוש שהיו צועקים הקונים שיבוא עם סחורתו למכור } והוה אמר :לית אנא מבטלא ענתי , אין חמי למיתי מיתי הוא {וזה לשון הקרבן העדה' והיה אומר אין אני מטבל השעה שקבעתי ללמוד התורה בשביל הרוחת ממון : אם ראוי שיבוא לי רוח ,יבוא הוא מעצמו מהקדוש -ברוך -הוא אך לאחר שאגמור קביעת למודי }.