כ'ח טבת הרכילות מהי?
בס"ד
ספר חפץ חיים
רכילות
118 יום
כ"ח טבת
הרכילות מהי?
הפסוק "לא רכיל בעמיך " {ויקרא י"ט , ט"ז } אוסר את כל אופני לשון הרע , אך המושג "רכיל " מתיחס במיוחד לרכילות ,סיפור דברים המרבים שנאה בקרב יהודים ,בעוד לשון הרע שיש בו דברי גנאי יכול לגרום למדובר כי יתבזה בעיני אחרים , יכולה הרכילות להזיק ליחסים שבין המדובר לבין אחיו היהודים ,
אסור לספר למישהו שפלוני עשה משהו כדי להזיק לו : דיבר עליו לשון הרע :אינו מחבב אותו או אינו מעריך אותו ,היות ורבים הסיכויים שדברים כאלו יעורר בלב השומע רגש שלילי כלפי פלוני ,
" אין אדם נוגע במוכן לחברו אפילו כמלוא נימא "
פירוש הלכה כ"ח טבת מחזור א'
"משלך יתנו לך ..."
עוד זאת יראה , להתחזק תמיד את עצמו במדת הבטחון ,כי מלבד שהיא מידה קדושה ומכרחת לדרך עבודה התכליתי ,עוד זאת צריכה מאוד לענין מידת שמירת הלשון , כי ידוע הוא שכמה פעמים ידע לבו מאוד על חברו , והיצר מסיתו לילך ולפרסמו לאיש רע ובליעל ,על דבר שלפי דעתו נגע לו בעסקו או שנגרע לו מכבודו על -ידו, וקשה לו מאוד להתגבר על יצרו בעניין זה ,אבל כאשר יתישב האדם בדעתו למה שאמרו חכמינו ז"ל ,שאין אדם נוגע במוכן לחברו אפילו כמלא נימא , ולכל אחד ינתן מה שנגזר עליו מן השמים ,הן לענין כבוד והן לעניין ממון , כמו שאמרו חכמינו ז"ל ביומא ,דף לח {עמוד א }: מכאן אמר בן -עזאי : בשמך יקראוך ,ובמקומך יושיבוך ,ומשלך יתנו לך וכו' - אז ירף ממנו היצר ,
ואגב נבאר מעט מידת הבטחון , ונבוא אחר -כך לעניננו , דוד המלך עליו השלום , אמר {תהילים לז ,נ}: "בטח בה' ועשה טוב ,שכן ארץ ורעה אמונה "- מתחלה הזהיר את האדם במידת הבטחון , ואחר -כך על עשיית הטוב , כי הוא כיסוד חזק שיוכל להבנות עליו כל בנין.
ספר חפץ חיים
רכילות
118 יום
כ"ח טבת
הרכילות מהי?
הפסוק "לא רכיל בעמיך " {ויקרא י"ט , ט"ז } אוסר את כל אופני לשון הרע , אך המושג "רכיל " מתיחס במיוחד לרכילות ,סיפור דברים המרבים שנאה בקרב יהודים ,בעוד לשון הרע שיש בו דברי גנאי יכול לגרום למדובר כי יתבזה בעיני אחרים , יכולה הרכילות להזיק ליחסים שבין המדובר לבין אחיו היהודים ,
אסור לספר למישהו שפלוני עשה משהו כדי להזיק לו : דיבר עליו לשון הרע :אינו מחבב אותו או אינו מעריך אותו ,היות ורבים הסיכויים שדברים כאלו יעורר בלב השומע רגש שלילי כלפי פלוני ,
" אין אדם נוגע במוכן לחברו אפילו כמלוא נימא "
פירוש הלכה כ"ח טבת מחזור א'
"משלך יתנו לך ..."
עוד זאת יראה , להתחזק תמיד את עצמו במדת הבטחון ,כי מלבד שהיא מידה קדושה ומכרחת לדרך עבודה התכליתי ,עוד זאת צריכה מאוד לענין מידת שמירת הלשון , כי ידוע הוא שכמה פעמים ידע לבו מאוד על חברו , והיצר מסיתו לילך ולפרסמו לאיש רע ובליעל ,על דבר שלפי דעתו נגע לו בעסקו או שנגרע לו מכבודו על -ידו, וקשה לו מאוד להתגבר על יצרו בעניין זה ,אבל כאשר יתישב האדם בדעתו למה שאמרו חכמינו ז"ל ,שאין אדם נוגע במוכן לחברו אפילו כמלא נימא , ולכל אחד ינתן מה שנגזר עליו מן השמים ,הן לענין כבוד והן לעניין ממון , כמו שאמרו חכמינו ז"ל ביומא ,דף לח {עמוד א }: מכאן אמר בן -עזאי : בשמך יקראוך ,ובמקומך יושיבוך ,ומשלך יתנו לך וכו' - אז ירף ממנו היצר ,
ואגב נבאר מעט מידת הבטחון , ונבוא אחר -כך לעניננו , דוד המלך עליו השלום , אמר {תהילים לז ,נ}: "בטח בה' ועשה טוב ,שכן ארץ ורעה אמונה "- מתחלה הזהיר את האדם במידת הבטחון , ואחר -כך על עשיית הטוב , כי הוא כיסוד חזק שיוכל להבנות עליו כל בנין.